Hälleforshundklubben

Årsmöte 31/5 2014 i Lycksele

Lördagen den 31 maj var det dags för årets årsmöte i klubben, mötet hölls i samband med den Lapplands stora utemässa i Lycksele. I samband med årsmötesdagen hade även älghundklubben utställning på området.

Lycksele bjöd på en gråmulen dag med ömsom moln och ömsom regnskurar. Mässan bjöd på fler "solskensglimtar" i form av utställare som visade allt från fiskedrag, hundutrustning, uppstoppade björnar, fyrhjulingar till de sedvanliga matserveringarna. Det var liv och rörelse och många intressanta mötesplatser.

Hälleforsaren var först ut på morgonen i utställningsringen, totalt sett var 18 hundar på plats. Det man slås av är att tikarna är rätt små i förhållande till hanhundarna och att masken blir allt mer otydlig för varje år som går, det sistnämna är kan troligen bero på att det var länge sedan de svartmaskade gråhundarna användes i aveln av hälleforshunden. BIR för dagen blev EJ SE VCH SKOTT (AS33750/2008) ägare är Tervahauta Lena ,Tärendö. Bästa tik (BIM) blev J SÄVLIDENS JIRI (AS23826/2011) ägare Schmidt Linnea,Vindeln

Efter utställningen hade vi ett välbesökt årsmöte med ett 40-tal medlemmar på plats. För första gången på flera år var även hela styrelsen på plats. En styrelse som kvällen innan hade styrelsemöte på Ansia Camping och avnjöt styrelsemedlemmen Bosses hembakade tunnbröd och Jonas suveränt goda och gräddiga älggryta. Årets årsmötesplats var minst sagt orginell, mötet hölls i Margaretakyrkan på mässområdet. Med en andäktlig känsla tog mötesdeltagarna plats i kyrkobänkarn och snabbt klubbades årsmötespunkterna igenom utan några anmärkningar från mötesdeltagarna. Följande val gjordes: Hälleforshundklubbens styrelse: Ordförande Wåge Lundgrehn, omval 1 år, ledamot: Jan-Erik Bjermkvist, omval 2 år, kassör Ulrika Eriksson, Johansson, omval 2 år och ledamot Märit Truuts, omval 2 år. Övriga ledamöter i styrelsen är Bo Tobiasson, Jonas Jonsson och Thomas Johansson.

På årsmötet berättade ordföranden att vi kommer fortsätta att ha en öppen stambok för våra hundar, detta för att att inte låsa in vår numerärt lilla ras genetiskt. Genom att ha öppen stambok har vi möjlighet att plocka in någon enstaka duktig älghund från en annan ras i avelsarbetet. Detta för att hålla inavelskofficienten låg och få fram fler möjliga avelshundar. Klubben poängerade också vikten av att allt avelsarbete passerar via vårt avelsråd, detta för att vi ska kunna ha koll på att "rätt" hundar används. Det vill säga hundar med så litet släktskap som möjligt, med utmärkat jaktliga egenskaper samt hundar med god hälsa. Styrelsen meddelade även att det pågår ett arbete med att omarbeta alla älghundars raskompendier. Det kommer inte vara några stora förändringar i vårt kompendie, vissa saker ska förtydligas och vissa saker plockas bort och framförallt behövs det nya bilder på excellenta hälleforshundar.

Märit. /Jag ber om ursäkt att denna text kommit sent. Jag har väntat in resultat från utställningar och protokoll från årsmötet. Så fort jag redigerat alla bilder kommer även ett bildgalleri från utställningen att publiceras.